Roczny Plan Pracy
Opiekuńczo – Wychowawczej
i Edukacyjnej Gminnego Żłobka w Sośniach
Ogólne cele zajęć opiekuńczo – wychowawczych i edukacyjnych:
- Zapewnienie dziecku opieki i warunków bytowych zbliżonych do warunków domowych;
- Zagwarantowanie poczucia bezpieczeństwa i pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej;
- Kształtowanie umiejętności samoobsługowych i nawyków higienicznych;
- Wyrabianie właściwych kontaktów społecznych z opiekunkami/ innymi dziećmi w grupie;
- Wspomaganie dziecka w jego rozwoju psychicznym, fizycznym i społecznym;
- Uwzględnianie indywidualnego rozwoju psychofizycznego,
- Rozbudzanie wrażliwości artystycznej dzieci;
- Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności dzieci;
- Rozbudzanie umiejętności poznawania zjawisk w otaczającym go świecie;
- Stwarzanie warunków do rozbudzania wyobraźni i fantazji;
- Dbałość o harmonijny rozwój dziecka;
- Rozwijanie mowy dziecka poprzez poszerzanie zasobu słów, komunikację interpersonalną;
- Rozwijanie motoryki małej i dużej, ćwiczenia ręki, ćwiczenia fizyczne;
- Rozbudzanie aktywności ruchowej dzieci,
- Kształtowanie umiejętności technicznych dziecka – m.in. organizowanie zabaw konstrukcyjnych;
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dziecka poprzez czytanie bajek, oglądanie bajek edukacyjnych, opowiadanie ilustracji;
- Wdrażanie zabaw edukacyjnych i twórczych w celu rozwijania intelektu dzieci;
- Bieżące informowanie rodziców o sukcesach dzieci i funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej.
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
TERMIN |
Adaptacja dzieci w żłobku |
- Organizacja „dnia otwartego” w ostatnim tygodniu sierpnia; - Wywiad z rodzicami dzieci nt. ich zachowań, potrzeb i diety; - Wydłużanie czasu pobytu dzieci w żłobku; - Bieżący i systematyczny kontakt rodziców z opiekunkami; - Zabawy integracyjne, oswajanie dzieci z otoczeniem; - Obecność rodziców na zajęciach w żłobku; |
wrzesień |
Czynności samoobsługowe, utrwalanie nawyków higienicznych |
- Nabywanie umiejętności samodzielnego spożywania posiłków, utrwalanie nawyków higienicznych; - Nauka właściwego zachowania się przy stole; - Wdrażanie do samoobsługi przy myciu, ubieraniu się, rozbieraniu, korzystaniu z toalety; - Czynności mające na celu odpieluchowanie; - Nauka sygnalizowania potrzeb edukacyjnych; - Wdrażanie do utrzymania ładu i porządku podczas zajęć, sprzątanie zabawek po zajęciach; - Współpraca z rodzicami w zakresie kształtowania czynności samoobsługowych i nawyków higienicznych; |
cały rok |
Rozwój społeczny
|
- Nawiązywanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego w relacjach z dziećmi; - Kształtowanie dobrych wzorców w postawach i zachowaniu dzieci; - Wdrażanie do zgodnej zabawy, życzliwych kontaktów między dziećmi i opiekunkami; - Próby stosowania zwrotów grzecznościowych; - Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych między dziećmi; - Poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy; - Wyrabianie właściwych reakcji dziecka na zakaz ze strony opiekunek. |
cały rok |
Rozwój emocjonalny |
- Nawiązywanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego; - Zabawy integrujące dzieci; - Pozytywne wzmacnianie dzieci – przytulanie, chwalenie itp.; - Nauka stosowania form grzecznościowych; - Nauka zwrotów, zachowań wskazujących na witanie i pożegnanie; - stwarzanie miłej, przyjaznej atmosfery w grupie. |
cały rok |
Rozwój fizyczny |
- Ogólnorozwojowe zabawy ruchowe; - Zabawy naśladowcze przy muzyce; - Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy z pokonywaniem przeszkód, podskoki, pełzanie itp.; - Dbałość o prawidłową sylwetkę podczas chodzenia i siedzenia; - Rozwijanie różnorodnych form ruchu w sali zabaw czy na placu zabaw; - Zabawy/ćwiczenia rozwijające motorykę małą: malowanie, ugniatanie, darcie, lepienie, rysowanie. |
cały rok |
Rozwój sensomotoryki |
- Szeregowanie klocków, ustawianie od najmniejszego do największego i odwrotnie; - Budowanie konstrukcji przestrzennych; - Zabawy manipulacyjne - zabawy z nawlekaniem, dopasowaniem, przekładaniem, wrzucaniem itp.; - Zabawy twórcze- lepienie, ugniatanie, malowanie itp. - Różnorodne zabawy sensoryczne pobudzające dziecięce zmysły i dbające o harmonijny rozwój dzieci. |
cały rok „ sensoryczne czwartki” |
Rozwój mowy i myślenia |
- Prowadzenie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem książek, ilustracji, własnych obserwacji; - Zabawy rozwijające mowę dziecka – czytanie bajek, wierszyków; - Oglądanie ilustracji i nazywanie rzeczy, roślin, zwierząt; - Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze, artykulacyjne i oddechowe; - Słuchanie i oglądanie bajek; - Słuchanie i nauka krótkich piosenek, wierszyków, rymowanek, - Codzienne ćwiczenia logopedyczne prowadzone przez opiekunki; - Zajęcia z logopedą. |
cały rok styczeń – czerwiec |
Obserwacja i wyjaśnianie zjawisk w otaczającym dzieci świecie – aspekt poznawczy |
- Wskazywanie i obserwacja przez dzieci wybranych zjawisk zachodzących w świecie przyrody; - Poznawanie świata przyrody ( poznawanie wybranych gatunków roślin i zwierząt); - Obserwacja przyrody i zmian zachodzących w różnych porach roku; - Nauka zachowań proekologicznych: zbieranie śmieci, wrzucanie odpadów do kosza, segregacja śmieci; - Obcowanie z przyrodą poprzez wycieczki/ spacery, zabawy na świeżym powietrzu; - Dbałość o najbliższe środowisko. |
cały rok |
Współpraca z rodzicami |
- Zapoznanie z zadaniami zawartymi w Rocznym planie pracy opiekuńczo – wychowawczej i edukacyjnej, publikacja planu pracy na stronie żłobka i tablicy ogłoszeń; - Propozycja ubezpieczenia dzieci; - Wyrabianie nawyku informowania przez rodziców o nieobecnościach ich dzieci w żłobku; - Informowanie rodziców o złym samopoczuciu ich dziecka; - Przestrzeganie przez rodziców wewnętrznych aktów prawnych żłobka; - Zaangażowanie rodziców w realizację zadań zawartych w harmonogramie uroczystości planowanych w placówce; - Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych; - Organizacja spotkań z rodzicami, z Radą Rodziców; - Przekazywanie rodzicom tzw. kart obserwacji dziecka: wstępna – do końca listopada i końcowa – do końca czerwca, - Systematyczne zamieszczanie bieżących informacji dla rodziców na tablicy ogłoszeń w żłobku i stronie internetowej; - Organizowanie spotkań rodziców ze specjalistami, wspieranie rodziców w wypełnianiu ich wychowawczej funkcji względem dziecka; - Organizacja zajęć otwartych dla rodziców.
|
wrzesień – wybór zarządu Rady Rodziców; angażowanie rodziców do współtworzenia uroczystości w zgodnie z opracowanym harmonogramem maj/ czerwiec |
OCZEKIWANE EFEKTY I REZULTATY – STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Dziecko:
- samodzielnie wykonuje czynności higieniczne,
- potrafi kulturalnie zachować się przy stole,
- samodzielnie spożywa posiłki,
- próbuje się ubierać i rozbierać,
- ma wdrożony nawyk mycia rąk,
- sygnalizuje potrzeby fizjologiczne;
- wie, że należy utrzymywać porządek wokół siebie,
- używa prawidłowo zwrotów grzecznościowych,
- potrafi słuchać,
- potrafi współistnieć w grupie,
- dzieli się zabawkami, przedmiotami,
- osiąga odpowiedni poziom sprawności manualnej.