ZADANIA
|
SPOSÓB REALIZACJI
|
TERMIN
|
Adaptacja dzieci w żłobku
|
- Organizacja „dnia otwartego” w ostatnim tygodniu sierpnia;
- Wywiad z rodzicami dzieci nt. ich zachowań, potrzeb i diety;
- Wydłużanie czasu pobytu dzieci w żłobku;
- Bieżący i systematyczny kontakt rodziców z opiekunkami;
- Zabawy integracyjne, oswajanie dzieci z otoczeniem;
- Obecność rodziców na zajęciach w żłobku;
|
wrzesień
|
Czynności samoobsługowe, utrwalanie nawyków higienicznych
|
- Nabywanie umiejętności samodzielnego spożywania posiłków, utrwalanie nawyków higienicznych;
- Nauka właściwego zachowania się przy stole;
- Wdrażanie do samoobsługi przy myciu, ubieraniu się, rozbieraniu, korzystaniu z toalety;
- Czynności mające na celu odpieluchowanie;
- Nauka sygnalizowania potrzeb edukacyjnych;
- Wdrażanie do utrzymania ładu i porządku podczas zajęć, sprzątanie zabawek po zajęciach;
- Współpraca z rodzicami w zakresie kształtowania czynności samoobsługowych i nawyków higienicznych;
|
cały rok
|
Rozwój społeczny
|
- Nawiązywanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego w relacjach z dziećmi;
- Kształtowanie dobrych wzorców w postawach i zachowaniu dzieci;
- Wdrażanie do zgodnej zabawy, życzliwych kontaktów między dziećmi i opiekunkami;
- Próby stosowania zwrotów grzecznościowych;
- Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych między dziećmi;
- Poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy;
- Wyrabianie właściwych reakcji dziecka na zakaz ze strony opiekunek.
|
cały rok
|
Rozwój emocjonalny
|
- Nawiązywanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego;
- Zabawy integrujące dzieci;
- Pozytywne wzmacnianie dzieci – przytulanie, chwalenie itp.;
- Nauka stosowania form grzecznościowych;
- Nauka zwrotów, zachowań wskazujących na witanie i pożegnanie;
- stwarzanie miłej, przyjaznej atmosfery w grupie.
|
cały rok
|
Rozwój fizyczny
|
- Ogólnorozwojowe zabawy ruchowe;
- Zabawy naśladowcze przy muzyce;
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy z pokonywaniem przeszkód, podskoki, pełzanie itp.;
- Dbałość o prawidłową sylwetkę podczas chodzenia i siedzenia;
- Rozwijanie różnorodnych form ruchu w sali zabaw czy na placu zabaw;
- Zabawy/ćwiczenia rozwijające motorykę małą: malowanie, ugniatanie, darcie, lepienie, rysowanie.
|
cały rok
|
Rozwój sensomotoryki
|
- Szeregowanie klocków, ustawianie od najmniejszego do największego i odwrotnie;
- Budowanie konstrukcji przestrzennych;
- Zabawy manipulacyjne - zabawy z nawlekaniem, dopasowaniem, przekładaniem, wrzucaniem itp.;
- Zabawy twórcze- lepienie, ugniatanie, malowanie itp.
- Różnorodne zabawy sensoryczne pobudzające dziecięce zmysły i dbające o harmonijny rozwój dzieci.
|
cały rok
„ sensoryczne czwartki”
|
Rozwój mowy i myślenia
|
- Prowadzenie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem książek, ilustracji, własnych obserwacji;
- Zabawy rozwijające mowę dziecka – czytanie bajek, wierszyków;
- Oglądanie ilustracji i nazywanie rzeczy, roślin, zwierząt;
- Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze, artykulacyjne i oddechowe;
- Słuchanie i oglądanie bajek;
- Słuchanie i nauka krótkich piosenek, wierszyków, rymowanek,
- Codzienne ćwiczenia logopedyczne prowadzone przez opiekunki;
- Zajęcia z logopedą.
|
cały rok
styczeń – czerwiec
|
Obserwacja i wyjaśnianie zjawisk w otaczającym dzieci świecie – aspekt poznawczy
|
- Wskazywanie i obserwacja przez dzieci wybranych zjawisk zachodzących w świecie przyrody;
- Poznawanie świata przyrody ( poznawanie wybranych gatunków roślin i zwierząt);
- Obserwacja przyrody i zmian zachodzących w różnych porach roku;
- Nauka zachowań proekologicznych: zbieranie śmieci, wrzucanie odpadów do kosza, segregacja śmieci;
- Obcowanie z przyrodą poprzez wycieczki/ spacery, zabawy na świeżym powietrzu;
- Dbałość o najbliższe środowisko.
|
cały rok
|
Współpraca z rodzicami
|
- Zapoznanie z zadaniami zawartymi w Rocznym planie pracy opiekuńczo – wychowawczej i edukacyjnej, publikacja planu pracy na stronie żłobka i tablicy ogłoszeń;
- Propozycja ubezpieczenia dzieci;
- Wyrabianie nawyku informowania przez rodziców o nieobecnościach ich dzieci w żłobku;
- Informowanie rodziców o złym samopoczuciu ich dziecka;
- Przestrzeganie przez rodziców wewnętrznych aktów prawnych żłobka;
- Zaangażowanie rodziców w realizację zadań zawartych w harmonogramie uroczystości planowanych w placówce;
- Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych;
- Organizacja spotkań z rodzicami, z Radą Rodziców;
- Przekazywanie rodzicom tzw. kart obserwacji dziecka: wstępna – do końca listopada i końcowa – do końca czerwca,
- Systematyczne zamieszczanie bieżących informacji dla rodziców na tablicy ogłoszeń w żłobku i stronie internetowej;
- Organizowanie spotkań rodziców ze specjalistami, wspieranie rodziców w wypełnianiu ich wychowawczej funkcji względem dziecka;
- Organizacja zajęć otwartych dla rodziców.
|
wrzesień – wybór zarządu Rady Rodziców;
angażowanie rodziców do współtworzenia uroczystości w zgodnie z opracowanym harmonogramem
maj/ czerwiec
|